Відповідно до Закону України "Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення
регулювання відносин у сфері безпеки дорожнього руху" № 586-VI від
24.09.2008., в ряд нормативних актів
було внесено суттєві зміни. Однією з них, що набула найбільшого резонансу,
стало нововведення щодо подвоєння суми адміністративного штрафу, при його
примусовому стягненні. Це положення
закріплено
підпункту 67
пункту 2 розділу І цього , й набрало чинності з 1 січня 2009 року .
«67) статтю 308 доповнити частиною другою
такого змісту:
"У
порядку примусового виконання
постанови про стягнення штрафу за вчинення
адміністративного
правопорушення з правопорушника
стягується:
подвійний
розмір штрафу, визначеного у
відповідній статті цього Кодексу;
витрати
на облік зазначених правопорушень. Розмір витрат на облік правопорушень
визначається Кабінетом Міністрів України";»
Зважаючи на вищезазначене, починаючи з 1 січня 2009
року, стягнення штрафу
при примусовому виконанні
постанови у справі про
адміністративне правопорушення здійснюється у подвійному розмірі.
За загальними правилами, визначеними статтею 33 Кодексу
України про адміністративні правопорушення (далі - Кодекс), стягнення
за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених цим
Кодексом та іншими законами України.
Органи, які уповноважені накладати адміністративні стягнення , визначені у главі 17 Кодексу.
Отже, виконання постанови
про накладення адміністративного
стягнення здійснюється у межах,
що визначаються органами, які уповноважені накладати стягнення
В свою чергу, примусове виконання
постанови про стягнення
адміністративного штрафу покладається на органи державної виконавчої
служби :
(ч.1 ст.308 КУпАП). «У разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений
частиною першою статті 307 цього
Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання
до відділу державної виконавчої
служби за місцем проживання
порушника, роботи або за місцезнаходженням
його майна в порядку, встановленому законом.»
Умови і порядок
виконання рішень судів та інших
органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому
виконанню у разі невиконання їх у
добровільному порядку, визначає Закон України "Про виконавче
провадження".
Частиною другою статті 11 цього Закону визначено, що державний виконавець здійснює
необхідні заходи щодо своєчасного і повного виконання
рішення, зазначеного в документі на
примусове виконання рішення, у спосіб і порядок, визначні виконавчим документом .
Таким чином, враховуючи вищезазначені положення
законодавства, накладення стягнення адміністративних штрафів
у подвійному розмірі можливе лише органами (посадовими особами), які
винесли постанови про адміністративні правопорушення.
У випадку не зазначення суми подвійного розміру штрафу
у постанові про його
стягнення , яка надсилається до органів державної виконавчої служби
для примусового виконання , державний виконавець повинен
забезпечити примусове виконання
такої постанови у спосіб і порядок визначений, виконавчим
документом, тобто, стягнути суми штрафу
, що зазначена у постанові .
Відповідно
до внесених змін згідно зі статтею 291 вказаного Кодексу постанова
адміністративного органу (посадової особи) у справі про адміністративне
правопорушення набирає законної сили після закінчення строку оскарження
(опротестування) цієї постанови , за
винятком постанов про застосування стягнення , передбаченого статтею 26 цього
Кодексу, а також у випадках накладення
штрафу , що стягується на місці вчинення адміністративного
правопорушення.
Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення
може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови
(стаття 289 Кодексу про адміністративні правопорушення).
У зв'язку з чим, при винесені постанови
про відкриття виконавчого провадження за
постановами про адміністративні
правопорушення слід звертати увагу на те, чи зазначено у таких постановах
дату набрання чинності, оскільки ця вимога до виконавчого документа є
обов'язковою (пункт 5 частини першої статті 18 Закону України "Про виконавче провадження").
У випадку не зазначення у
постанові дати набрання чинності,
державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження на підставі
пункту 6 частини першої статті 26 Закону України "Про виконавче провадження".
Що стосується порядку
виконання постанов , то слід
звернути увагу на наступні приписи чинного законодавства.
Строки і порядок
виконання постанови про накладення штрафу
визначає стаття 307 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Так. штраф має бути сплачений порушником не пізніш як
через п'ятнадцять днів з дня вручення
йому постанови про накладення штрафу , а в разі оскарження або
опротестування такої постанови - не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги або протесту
без задоволення.
Отже, постанова у
справі про адміністративне правопорушення може бути пред»явлена на примусове
виконання до органу ДВС не раніше ніж 15 днів з дня вручення копії постанови
правопорушнику, та, відповідно до п.1 ч.1 ст.21 ЗУ «Про виконавче провадження»
- не пізніше ніж 3 місяці з дня її
винесення, й стягнення штрафу в примусовому порядку проводиться у спосіб і порядок, визначні виконавчим документом .
Оксана Кобель
Головний державний виконавець
ВДВС Кобеляцького РУЮ
|